Grave

Nieuwe tegenstanders voor Max - Column Freddy Klooté

Door Freddy Klooté

“Onze Max” had het vorige week in Singapore weer knap lastig. Vond hij zelf. Hij werd “slecht(s)” derde. Balen was dat. Als je met zo’n wrak het circuit op moet dan weet je dat een overwinning er deze keer niet in zit.

Naast de gebruikelijke concurrentie, die in auto’s van Mercedes en Ferrari rijden, komen er binnenkort weer nieuwe concurrenten bij. Uit een totaal andere hoek, maar nog gevaarlijker dan alle Hamiltons en Vettels bij elkaar. Ze dragen namen die pas sinds kort bekend zijn, maar een gedegen training achter de rug schijnen te hebben. Ze luisteren naar bijzondere namen als “Rust bij de Kust”, “Duinbehoud” en “Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland”. Gevaarlijke tegenstanders, die alleen nog wat wedstrijdritme missen.

Afgelopen maandag kwam het echte gevaar er ook nog bij: “Mobilisation for the Environment”, onder leiding van ploegbaas Johan Vollenbroek. De Formule I die net bezig was met een filiaal in Nederland, trilde op haar grondvesten. Het circuit van Zandvoort waar al enkele maanden mensen met een spade in de hand gesignaleerd waren verkeert “in zwaar weer”, zoals een landelijk dagblad het uitdrukte. Minister Bruno Bruins (Sport), die na zijn desastreus debuut door de sluiting van een paar ziekenhuizen, zijn mouwen heeft opgestroopt sprak echte mannentaal: “Het kabinet zal er alles aan doen om de Formule I-race in Zandvoort door te laten gaan, ondanks de problemen met stikstof”. Dat was tegen de zere benen van de stikstofbestrijders, van wie grote baas Vollenbroek inmiddels een soort heilige is geworden omdat hij er in slaagde om via de rechter zo ongeveer heel Nederland qua bouwplannen lam te leggen.

Nu CO2 inmiddels tot diep in de hersenen van de inwoners van Nederland en nog een aantal landen is ingeslagen, is de beurt aan stikstof. In Nederland wordt zo’n 375 kiloton stikstof per jaar uitgestoten. Eén kiloton is één miljoen kilo (heb ik ook maar opgezocht op Google, hoor). Maar, en dat vind ik wel bijzonder, 35% van de stikstof in Nederland komt uit het buitenland. De landbouw is met 45% alweer de grootste boosdoener. Weer zijn koeien, kippen en varkens de gebeten hond: de ammoniak die vrijkomt uit hun mest zorgt voor het ongemak. Met 6,4% komen huishoudens en wegverkeer er nog goed van af. De scheepvaart (3,6%) en de ammoniak die vrijkomt uit zee (2,7%) sluiten de rij van leveranciers van de Nederlandse stikstofdepositie.

Nou, dat weten we dan. De maximumsnelheid moet terug, becijferde alweer een club uit de tegenstanders van Max. Daar wordt momenteel nog over gekibbeld in het kabinet en de echte bazen van Nederland, milieuorganisaties en rechters. Max kan 3 mei 2020 in zijn agenda wel doorstrepen.

We kunnen zelf ook wel een beetje helpen, schreef een lezer in een krant. Waarom rijden we niet vrijwillig overal een stuk langzamer? Dat scheelt Max wellicht 25 punten.

Freddy Klooté

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties