Grave

Gravenaar Tjieu Maas geeft tips om fit en slanker de zomer in te gaan

'Maar dan wel op een gezonde manier'

Door Freddy Klooté

GRAVE - De zon heeft ons een eerste voorproefje van de komende zomer gegeven. Lekker was dat. Even ontspannen buiten zitten en genieten. Een klein beetje vakantiegevoel nestelde zich in ons lichaam. Een lichaam dat je voor de zomer net wat fitter wil hebben. Voor een aantal mensen betekent dat, dat er misschien wat kilootjes mogen verdwijnen. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Tjieu Maas is hoofddocent aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). Hij verzorgt er voor HAN Sport en Bewegen (SenB) onderwijs in Sportvoeding, Voeding- en Beweegcoach en de cursus Sportdiëtetiek. Ook is hij enthousiast schrijver voor de website www.eigenkracht.nl. In Arena vertelde hij enkele maanden geleden over het toen pas verschenen boek Eigen Kracht, waarvan hij vier van de vijf imposante hoofdstukken voor zijn rekening had genomen. Een expert dus. Hij is te bescheiden om dat toe te geven. In het eerste hoofdstuk van het boek heeft hij het over gezond gewicht.
Tjieu: "Een heleboel mensen willen wat fitter en slanker aan de zomer beginnen. Na een lange winter zijn er vaak wat kilo’s bijgekomen en die willen ze kwijt. Maar wel zo snel mogelijk. En dan gaat het nogal eens mis. Overgewicht ontstaat langzaam; het gevaar van een kilootje per jaar wordt het wel genoemd. De sportscholen stromen vol. Mensen denken dat ze met drie weekjes sporten wel voldoende af zullen vallen en die verwachting leidt helaas nogal eens tot teleurstelling. En hoewel bewegen en sporten gezond is, val je alleen met sporten niet af. Of je moet het heel lang en veel doen."

Voeding
Om af te vallen moet je ook iets aan je voeding doen. Tjieu: "Helaas kiezen mensen dan vaak voor een crashdieet, met poedertjes, pillen en vage supplementen. Die poedertjes, pillen en supplementen maken alleen de portemonnee slanker. Drastisch crashen werkt ook niet en kan zelfs gezondheidsrisico’s geven als je het geheel onbegeleid doet. Verder ontstaat er bij een crashdieet een te groot tekort aan energie om serieus te kunnen sporten en door dagelijks te vechten tegen de honger is de kans op een eetbui groot. Het doemscenario van boemerangkilo’s is serieus aanwezig: Je eindigt zwaarder dan je aanvankelijk was. Het gewichtsverlies krijg je met woekerrente weer terug."
Willen afvallen begint bij realistische verwachtingen. "Twintig kilo willen afvallen in tien weken is bijvoorbeeld geen realistische verwachting", stelt Tjieu. "Daarom is langzaam afvallen beter. Tussen de 0,5 en 1 kg per week is een realistischer en een duurzamer streven. Wie snel afvalt, verliest namelijk ook veel spiermassa en verbrandt dan minder calorieën in rust. Juist door iets minder drastisch in de calorieën te snijden en gerichte krachttraining te doen, hou je je spiermassa en je stofwisseling in de lucht. Voor mensen met een gezin kan alleen een crashdieet volgen ontzettend lastig zijn, want het vraagt heel veel discipline als je dagelijks niet met de normale pot kunt mee eten. Waardoor de kans op succes afneemt; let op voor de boemerangkilo’s! Het is dus verstandiger om een wat gematigder leefstijl aan te houden. Een leefstijl die je een leven lang vol kunt houden."

Bewegen
Op de weg naar de zonnige zomer met een fitter lichaam moet vooraf ook op een juiste manier bewogen worden. En dat is iets wat je gewoon in het dagelijks leven ook al voor een deel kunt doen. Tjieu: "Neem de trap in plaats van de lift, ga lunchwandelen en vergader eens staand. Pak de fiets of ga te voet als je naar het centrum van het stadje gaat. Het is bovendien ook nog eens beter voor het milieu en de prachtige oude binnenstad wordt wat autovrijer. Door te weinig spieractiviteit of een te drastisch dieet neemt de spiermassa juist af. Bewegen en een specifieke krachttraining doen, is dus noodzakelijk als je een paar kilo kwijt wil. Je houdt er namelijk je spiermassa nog beter mee in stand en juist die spieren geven vorm aan het lichaam. Door krachttraining en goed op je voeding letten, kan zelfs je spiermassa toenemen. Theoretisch is het heel simpel. In de praktijk is het vaak best moeilijk en vraagt het om een goed plan van aanpak."
Professionals zoals een goede fitnessinstructeur, personal trainer en sportfysiotherapeut kunnen je goed helpen met een gedegen krachttrainingsprogramma. Een (sport)diëtist en BGN-gewichtsconsulent kunnen je goed helpen met een voedingsadvies op maat. "Bespreek de verwachtingen die je hebt met deze professionals. Vaak wordt zelfs een deel van de begeleiding door de ziektekostenverzekeraar vergoed."

Afvallen
Nog enkele tips van Tjieu Maas: "Afvallen is een kwestie van opvezelen, opschonen en de eiwitinname verhogen. Opvezelen betekent kiezen voor vezelrijke producten, zoals verse groenten, peulvruchten, vers fruit en volkoren producten. Vezelrijke voedingsmiddelen verzadigen voor lange duur, zodat de drang in het slechtere snaaiwerk vermindert. Opschonen betekent kiezen voor verantwoorde producten en de suiker- en vetrijke snacks zoals frisdranken, snoep, chocolade, chips en frituur laten staan. En ja vruchtensappen hebben het imago van gezond, maar bevatten evenveel calorieën en suiker als cola, terwijl de vezels eruit zijn gehaald. Opschonen betekent ook wat vaker alcoholische versnaperingen laten staan. Alcohol zorgt voor spierafbraak, wekt het hongergevoel op en ondermijnt de wilskracht om calorierijke snacks te weerstaan, waardoor we makkelijker gaan snacken."
Verder hebben we meer eiwitten nodig om de spieren op te bouwen en in stand te houden als je een paar kilo kwijt wil en krachttraining doet. Eiwitten vinden we vooral in peulvruchten, soja, vlees en vleesvervangers, vis, gevogelte, zuivelproducten en een handje ongezouten noten.

Weegschaal
Staar jezelf tenslotte niet blind op de weegschaal. Door gerichte krachttraining en goede voeding bouw je wat spiermassa. Door deze opgebouwde spiermassa beweegt de naald van de weegschaal wellicht wat minder enthousiast naar links, terwijl kleding toch echt beter staat. Let dus op of kleding wat losser zit, of je je riem wat strakker kunt trekken.
Het boek Eigen Kracht staat vol tips en wetenswaardigheden. "Het is een hulpboek om er onder meer ook goed uit te zien. Het zijn niet zomaar wat holle uitspraken, maar het is een praktische handleiding. Geschikt voor iedereen die graag een goed lichaam heeft. Uiteraard moet je voor een passend voedingsadvies bij een (sport)diëtist en/of BGN-gewichtsconsulent zijn."

De weg naar het fitte lichaam lijkt misschien onbereikbaar, maar komt door gedegen begeleiding gelukkig dichterbij.

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties