Grave

'Praten over Europa met leerlingen uit andere landen'

Leerlingen Merletcollege Grave trekken virtueel Europa in

Door Freddy Klooté

GRAVE - Al sinds 2015 is het Merletcollege in Grave bezig met 'internationale betrekkingen'. Toen keurde de Europese commissie al een voorstel van de Graafse school goed om te starten met een internationaal project. In november van dat jaar begonnen de voorbereidingen. In het Franse Toulouse. 'Langs de rivier' was de naam van het project, dat in de Europese boeken vermeld staat in het hoofdstuk 'Erasmus+'. Met uitwisselingen van leerlingen uit Roemenië, Spanje, Griekenland, Hongarije, Frankrijk en Litouwen. De looptijd was drie jaar. De voertaal was Frans. Het enthousiasme was groot, bij leerlingen en docenten.

Op 1 juni afgelopen week begon het nieuwe project, dat geheel in het teken stond van Europa en de Europese instellingen. Met deelname van leerlingen uit Spanje (Elche), Frankrijk (Mirepois), Italië (Afragola), Litouen (Uknerge) en Nederland (Grave). Docent Frans van het Merlet, Birgit Butselaar, is razend enthousiast: “Fantastisch dat het toch weer doorgaat. Jammer dat het alleen virtueel kan, maar de ontmoeting is er. We zitten net in de voorbereiding dat alle kinderen weer gewoon naar school kunnen komen, dus veel komt neer op de hoofden van onze deelnemers: 16 leerlingen, van 3 Mavo en 3 en 4 Havo. Er waren eerst ook nog leerlingen bij van VMBO Basis, maar die durfden het op het laatste moment toch niet aan. Jammer, maar ook wel begrijpelijk. De voertaal is eigenlijk Frans, maar de leerlingen hebben in deze tijd van rappers en straattaal meer op met Engels. Dus laten we ze maar hun eigen gevoel volgen”.
Een van die leerlingen is Wendy Albers uit 3 Havo: “De eerste dag zit erop. Normaal gesproken zouden we naar Spanje gegaan zijn. Maar ja, corona hè. Dus doen we alles nu via Zoom en zijn we met z’n allen uit de vijf landen begonnen. Dat was in het begin wel lastig hoor. Maar het kwam goed. Het viel best mee om in het Engels met elkaar te praten. Het ging over Europa. Er was een document door de Spaanse leiding gemaakt en dat ging over het Eurofonds. Een Europees project dat wegens corona is gestart. Een aantal vragen, waarop wij onze antwoorden hebben gegeven. En zo kregen we contact met onze “collega’s in andere delen van Europa”. Als je Wendy hoort praten, is het alsof je een volwassenen hoort. Zelfverzekerd, met kennis van zaken. Eerlijk ook over wat wel erg moeilijk was. Niet mopperend dat de reis naar Spanje niet doorging: “Het was heel leuk. Wel lastig, maar we hebben ons er doorheen geslagen”.

Evaluatie en doelstellingen
“Meteen na de laatste vragen en antwoorden, hebben we met onze collega’s in de andere landen voorzichtig geëvalueerd. Het was immers nog maar de eerste dag. De conclusie van Wendy kan ik helemaal onderschrijven. Wat hebben onze leerlingen het goed gedaan. En ze hebben veel zelf moeten ontdekken en oplossen. Ik ben heel trots op de groep. Het programma duurt nog tot dinsdag 8 juni. Morgen gaan we in de klassen kijken naar een powerpoitnt met kahoot. Voor de laatste dinsdag willen we een podcast maken. Iedereen vindt het leuk en onze werklust drijft op een wolk van enthousiasme”, vertelt Birgit Butselaar.

Natuurlijk is het Merletcollege niet over één nacht ijs gegaan. Er is nagedacht en gesproken over de voordelen die het voor de leerlingen kan opleveren.
Birgit: “De doelen zijn zo belangrijk. Het is een kennismaking met leeftijdsgenoten van andere landen, met andere culturen. Ze kunnen van elkaar leren. Ook de communicatie past bij het Merletcollege. Net als de vleugels uitslaan. De wereld groter te maken voor de leerlingen. De blik meer naar buiten richten. Open staan voor anderen. De verbinding zoeken. We zijn niet alleen Nederlander, maar ook Europeaan en Wereldburger. We geven hiermee ook invulling aan het vak Burgerschap. De talendocenten zien hoe 'hun' vak nu opeens in de praktijk gebruikt wordt. Voor mij is het wel even slikken als ik zie dat Frans niet meer zo 'in' is. Maar ik ben ook blij als ik zie dat leerlingen uit verschillende landen elkaar kunnen verstaan. Contact met elkaar kunnen maken. Daarom ook ben ik zo trots op onze leerlingen. Die zijn zomaar in het diepe gesprongen. Ze hebben het prima gedaan en kwamen met bijvoorbeeld Engels goed uit de verf”.

Wendy Albers: “Vrijdag hebben een meer sociale ontmoeting. Over dingen van alledag”. Mijn onderwijshart tikt jaloers.

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties