Grave

INGEZONDEN: Informatie over groot onderhoud N321

Door Leo de Vreede

Maandag 2 juli presenteerde de provincie de plannen voor groot onderhoud aan de N321. Dat is de weg die in Grave als St. Elisabethstraat voor veel overlast zorgt.

Eind 2016 kwam de gemeente met een aantal varianten om het stuk door Grave binnen de gemeente om te leiden. In de inspraakprocedure kwamen er al direct protesten tegen die varianten. De ideale oplossing zat er niet bij. Wel werd al opgemerkt dat het probleem zat in het doorgaande zware vrachtverkeer, waarvoor deze route aantrekkelijker is dan doorrijden over de A73 naar Wijchen en vandaar over de A50. Omleidingen binnen Grave zouden dit sluiproute alleen maar aantrekkelijker maken en waarschijnlijk op kosten van de gemeente Ook West8 zocht de aanpak in het verminderen dan de vrachtverkeersdruk en niet in omleidingen.

Dan nu mijn bevindingen bij die bijeenkomst.  Mijn eerste vraag aan de provinciale ambtenaren was of de conclusie juist is dat de provincie door het plegen van groot onderhoud aangaf dat er voorlopig geen plannen zijn om de N321 structureel aan te pakken zodat het voor het vrachtverkeer aantrekkelijke wordt de route over A73 en A50 te volgen in plaats van uiteindelijk via de St. Elisabethstraat de weg richting Den Bosch te kiezen. Je gaat je huis ook niet schilderen als je van plan bent het binnenkort drastisch te verbouwen. Het antwoord was dat ik niet helemaal ongelijk heb. De weg is een regionale ontsluitingsweg en is dringend aan onderhoud toe. Vanuit de provincie zijn er geen plannen die weg structureel aan te pakken. Wel is er nog ruimte voor detailaanpassingen en dan vooral op het gebied van aankleding en detailinrichting van kruispunten. Denk daarbij onder andere aan het kruispunt in Gassel, dat in de raadsvergadering van 3 juli even aan de orde kwam.

Op mijn opmerking dat de weg in de praktijk ook een aantrekkelijk alternatief is voor doorgaand zwaar vrachtverkeer en dat zoiets niet valt onder de functie regionale ontsluitingsweg was het antwoord allereerst dat deze route inderdaad aantrekkelijker is dan via de autowegen en ook korter en sneller. Dit laatste ondanks dat de routeplanners aangeven dat rijden via de snelwegen ietsje sneller is. Vrachtverkeer mag nu eenmaal niet harder dan 80 km/uur. Bij de provincie is bekend dat de gemeente Grave bezig is met de varianten uit te werken op basis van de adviezen van West8, maar meer ook niet. Blijkbaar kan men daar niet op wachten. Ik werd hier niet vrolijk van. Nu werd de presentatie gegeven door
ambtenaren die vooral bezig zijn met onderhoudsplannen en dus minder over
lange termijnplannen zijn geïnformeerd. Het wordt daarom hoog tijd dat het
gemeentebestuur duidelijk aangeeft wat we in Grave met die weg willen. Wat
mij betreft wordt dat een raadsbesluit dat alle varianten voor omleiding naar de prullenmand verwijst en druk op de provincie zetten om de route A73-A50 aantrekkelijker te maken voor zwaar doorgaand vrachtverkeer en de rit over N321 minder aanlokkelijk te laten worden. Extra beveiliging van het kruispunt Gassel kan dit als bijwerking hebben. Ook verwacht ik dat de huidige reconstructie van de N324 al positief voor ons zal uitwerken.

Leo de Vreede

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws

112-meldingen


Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties

Digikrant







Ook hier adverteren?

POLL

Op welke partij stemt u bij de Landerdse gemeenteraadsverkiezingen?

Deze poll is gesloten, u kunt niet meer stemmen.

Bekijk resultaten

Er is 1042 keer gestemd.

Op welke partij stemt u bij de Graafse gemeenteraadsverkiezingen?

Deze poll is gesloten, u kunt niet meer stemmen.

Bekijk resultaten

Er is 687 keer gestemd.

Weer


 

Agenda

 


Uw agendapunt hier?