Grave

INGEZONDEN: Een Graafse nachtmerrie door schijnargumenten

Door Ben Litjens van Keerpunt 2010 Grave

In 1972 ben ik in Escharen gaan wonen. Een lieflijk dorpje onder de rook van Grave. En dat is Grave met zijn buurtdorpen Velp, Gassel en Escharen nog steeds. Deze gemeenschap heeft een eigen gemeentebestuur, waarop je terecht kritiek mag hebben en zeker voor verbetering vatbaar is. Maar iedere 4 jaar kun je een ander gemeentebestuur kiezen. Dat is een héél groot democratisch goed.

Nu staan de inwoners van Grave op donderdag 14 mei 2020 voor de keus
of zij vóór of tegen het behoud van de gemeente Grave zijn. Als je voor opheffing van de gemeente Grave bent op basis van schijnargumenten en het blijkt later een verkeerde keuze te zijn dan is er geen weg meer terug.

Schijnargumenten voor opheffing
Het CDA, D'66, VP en LLVC zijn keihard voor opheffing, die sterk gesteund worden door enkele activisten, met argumenten, die geen tegenspraak dulden. Ik maak nu geen keus maar ik wil een waardige inwonersraadpleging met objectieve informatie. Geen luid getoeter!

Wat zijn hun argumenten vóór opheffing:
1. Een grotere gemeente van 89.000 inwoners heeft meer bestuurskracht. Een dergelijke gemeente kan beter zijn wil doorzetten. Dat is waar. Dat kunnen goede maar ook slechte zaken zijn voor 'n dorp. Zitten de inwoners te wachten op een almachtig gemeentebestuur? Ik denk het niet. Welke invloed hebben inwoners van 'n dorp nog als Escharen, Velp en Gassel in een gemeente van 33 dorpen. Ik denk nul. En dat geldt ook voor de stad Grave.
2. Een grotere gemeente van 89.000 inwoners heeft een beter ambtelijk apparaat. Is dat waar? Ik denk het niet. Op dit moment werken er alleen al in het samenwerkingsverband CGM reeds ongeveer 400 ambtenaren. Bij fusie gaat dat naar 700 ambtenaren doordat de ambtenaren van Boxmeer en St. Anthonis er bij komen. Alle 700 mensen worden herplaatst in de nieuwe gemeente via een Sociaal Plan. Gelooft u nu werkelijk, dat deze mensen beter gaan functioneren en minder kosten dan nu. In een grotere gemeente stijgen de salarissen
en komen er nog meer managers.
3. Een grotere gemeente voert een betere financiële huishouding is het standpunt van de voorstanders van opheffing. Maar de waarheid is dat grote gemeenten altijd in de financiële problemen zitten. Nergens is bewezen, dat een nieuwe fusiegemeente van 89.000 inwoners uiteindelijk goedkoper is geworden voor de inwoners. Integendeel.
4. Een grotere gemeente geeft een betere service zeggen de voorstanders van opheffing. Wie gelooft dat?

Het nieuwe gemeentehuis komt zeker niet in Grave of Cuijk. Want deze plaatsen liggen aan de rand van de nieuwe gemeente. De plaats Boxmeer ligt het meest centraal. Dat is een logische keuze en voor de inwoners van Grave moeten dan voortaan 40 km (retour) rijden om naar het gemeentehuis te gaan of een halve dag met het openbaar vervoer reizen. Alle bij fusies beloofde hulpkantoren worden binnen enkele jaren na de fusie opgeheven. En wie gaat naar raads- of commissievergaderingen als je 40 km moet rijden? Wie kent nog bestuurders, die ver buiten Grave wonen?

Ben Litjens
Fractievoorzitter Keerpunt 2010

 

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties