Grave

Havo - Column Freddy Klooté

Door Freddy Klooté

Na de lagere school deed ik toelatingsexamen voor de HBS, de hogereburgerschool. In mijn geval was die gehuisvest in een stel barakken en drie houten gebouwen in Schoondijke, een dorp in West-Zeeuws-Vlaanderen. Een kilometer of twaalf fietsen van mijn woonplaats Aardenburg. Hoewel de school nog niet zo’n historie had, zat het organisatorisch wel snor. In dat eerste jaar werd in centrumgemeente Oostburg een splinternieuwe school neergezet.

De opleiding duurde vijf jaar. Na het derde leerjaar kon je kiezen tussen de A-kant en de B-kant. A was richting talen en economie, B was gericht op wis- en natuurkunde. Er was ook een speciale MMS voor meisjes. Ook na drie jaar kon je met een diploma stoppen. Het onderwijs was degelijk. De leraren waren deskundig. Het programma stond vast. Wie buiten de geplande paden liep werd gestraft. Strafwerk bestond uit het overschrijven van een gedeelte van het boekje 'Savoir vivre', waarin goede manieren stonden beschreven. Bij een flinke stap buiten het pad van regels en voorschriften moest het hele boekje overgeschreven worden. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dit een tijdrovende straf was. In die tijd vond ik de school vreselijk. Naarmate de tijd vorderde merkte ik dat het een fantastische school was geweest.

Op dit moment ligt de Havo onder vuur. Na het kleuteronderwijs, het basisonderwijs en het VMBO werd het blijkbaar tijd om de Havo af te schieten. Aanleiding is het jaarrapport van de Onderwijsinspectie; De Staat van het Onderwijs. Als je alle kritieken op een hoop gooit, dan deugt er niets van de Havo. “Mislukte VWO'ers en te hoog gegrepen VMBO'ers, gemengd met slechte leraren en je krijgt een totaal mislukte hutspot van zittenblijvers en gezakten voor het eindexamen." De deskundigen hebben vingers te kort om schuldigen aan te wijzen. Paul Rosenmöller, ooit Groen Links-politicus en nu voorzitter VO-raad: “Vijf jaar lang alleen maar theorie past niet bij havisten. Een oplossing zou zijn om een beroepsoriënterend doe-vak toe te voegen." Monique Vogelzang, Inspecteur-Generaal van het Onderwijs: “De heterogeniteit in het onderwijs neemt toe. Minder leerlingen gaan naar het VMBO, wat leidt tot meer instroom op de Havo. Dat maakt de groep diverser. En we weten van leerkrachten dat het überhaupt moeilijk is om les te geven aan een heel diverse groep.” Daar zit geen woord Frans bij en maar één woord Duits.

Al een aantal jaren bezoek ik voor deze krant aan het einde van een schooljaar de diploma-uitreiking van de eindexamenklassen van het Graafse Merletcollege. Ik praat tussen het handtekeningen zetten door met leerlingen. Die zijn natuurlijk blij, want ze zijn geslaagd. Maar ze weten ook verduveld goed aan te geven wat ze van de school vonden. Uitermate positief zijn hun verhalen. Ze weten precies wat ze willen en hoe ze verder gaan in hun leven. Ze prijzen hun leraren. En, maar liefst 93% van de havisten van het Merletcollege was vorig jaar geslaagd.
Wat is er dan mis? Zijn de leraren dan zo slecht? Of wordt er alleen maar geschreven over Havo’s in de Randstad? Ik heb zo mijn vermoedens.

Freddy Klooté

|Doorsturen

Guus Langeraert

2019-04-19 17:35:26

Leuke inleding, Freddy. Ik mis de straf-cahiers - af te halen bij Boerjan - en de middagjes terugkomen.

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties