Grave

Graeft Voort laat museum een totale metamorfose ondergaan

Door Annelies Graafsma

GRAVE - Na maanden verbouwen en herinrichten is de klus geklaard. Het museum in De Hampoort in Grave heeft, dankzij fondsen en de inzet van velen, een totale metamorfose ondergaan. Het verhaal van Grave in het Land van Cuijk, 'Van mammoet naar vernieuwing', wordt met vernuftige wanddisplays, een verrassende belichting en passende kleuren, in meerdere kamers, getoond. De collectie, van archeologische vondsten tot moderne architectuur, is voor jong en oud toegankelijk gemaakt.

Martien Koolen is vanaf de oprichting als archeoloog verbonden aan het Graafs Museum: "Vanaf mijn twintigste ben ik geïnteresseerd in archeologie. Voor het Graafs Museum ben ik in Escharen begonnen met zoeken naar verhalen over een ver verleden. We willen hier alles hebben wat er te vinden is tussen Grave en Cuijk. Voor de huidige inrichting heb ik samen met Elly van der Velde (inhoudelijk projectleider van bureau Uit de tijd, red.) gekeken welke materialen passen in het verhaal dat we willen vertellen. Als je alles wat ik opgegraven heb tentoonstelt, heb je geen museum. Met de vormgevers Weijsters en Kooij is gezocht naar de beste wijze van presenteren. Ik heb veel waardering voor de manier waarop ze het aangepakt hebben."

Het verhaal over Grave
Het verhaal over Grave in het Land van Jan van Cuyck begint al als je de Hampoort aan de Elisabethstraat binnenkomt. Links bevindt zich het museum. De Poortzaal alleen al is prachtig.
Karin Kooij en Niel-Jan Weijsters zijn vanaf het begin van het herinrichtingsproject betrokken. Zij waren eerder betrokken bij de wisseltentoonstellingen. Weijsters: "We hebben te maken met een historisch gebouw. De hoeveelheid tentoongestelde materialen benam het zicht op het bijzondere van het gebouw. Nu er is gekozen voor een betere verlichting zie je de constructie van de gewelven. Het uitgangspunt is de maquette van de vesting, deze is verlaagd geplaatst en goed verlicht. De vele schoolkinderen en toeristen die komen kunnen er nu goed omheen staan."

Willem van Oranje en zilversmid Krieger
Karin Kooij: "Voor de ‘Middenzaal’ hebben we het verhaal van Leny van Lieshout, historica en verbonden aan het museum, gevolgd. Het bleef woekeren met de ruimte omdat er zoveel te vertellen is. Daarom hebben we in de zaal ‘kamers’ ingericht met verschillende thema’s in verschillende kleuren."
Het Graafse blindeninstituut heeft zo een eigen ruimte gekregen, waar muziek van Jules de Corte te beluisteren is. Koolen: "Grave is altijd afhankelijk geweest van wat er te doen was, waar Gravenaren van leefden, zoals de zorg voor blinden."

Getuigenverslag
In een ander carré is een getuigenververslag te horen van de portier van de Maaspoort, Gerit van Haeren. Hij maakte van dichtbij mee hoe, in opdracht van prins Willem van Oranje, manschappen Grave terug probeerden te veroveren op de Spanjaarden.
In wanddisplays in de gangen zijn bijzondere objecten uit verschillende tijden te bewonderen. Ook de unieke tabakspot van de Graafse zilversmid Krieger komt nu goed tot zijn recht.

Nieuwe architectuur
Kooij: "Er zijn zes thema’s uitgewerkt en uitgebeeld. We leggen een visuele link tussen de oude maquette van de vesting en de nieuwe vestingvisie. De maquette van Bureau West8 hangt aan de laatste wand. Architectuur van bekende architecten uit binnen- en buitenland die in Grave gebouwd hebben, is in het verhaal opgenomen; de stadsuitbreiding van het rode en blauwe dorp is te zien, net als de plannen van Ralph Erskine voor de stadsinbreiding."

De stad Grave keert terug in het Land van Cuijk, waarvan het eeuwenlang prominent deel uitmaakte. 'De cirkel is rond', maar dat was tijdens het ontwikkelen van de verhaallijn en de eerste vormgeving van het museum nog niet aan de orde. Op de gemeentelijke wand komt nog een aanvulling.

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties