Grave

'Opbrengst verkochte spellen is bestemd voor goede doelen'

Graafse versie van 30 Seconds: 'Kende gij de Graaf?'

Door Freddy Klooté

GRAVE - Wel een beetje trots komt Johan Verhaaren binnenlopen. De afgelopen week is 'zijn' versie van 30 Seconds verschenen en meteen waren er al meer dan 200 stuks van verkocht. Onder zijn arm al een grote cheque van 250 euro voor de Voedselbank. “Het loopt al als een trein”, glundert Johan. “Mensen vinden het enorm leuk. Een spel met bekende regels, dat gaat over de gemeente Grave. Alle vier de kernen komen er in voor. Gassel, Grave, Escharen en Velp zijn bij de speelkaartjes en de namen daarop vertegenwoordigd. Hoe ik daarop gekomen ben? Op een avond kwam mijn vrouw thuis uit Oss. Nog nalachend, want ze had bij vriendinnen een fantastisch leuk spel gespeeld. 30 Seconds, maar dan anders. De spelregels waren hetzelfde, maar alle opdrachtjes gingen over Oss. Het heette dan ook Ons kent Oss. Ik stelde nog wat vragen en was al aan het nadenken. Dat leuk me een fantastisch idee voor Grave en de kerkdorpen. 'Kende gij de Graaf?' was geboren. In mijn hoofd dan”, lacht Johan. “Nu nog de uitwerking”.

"Ik ging mensen om me heen verzamelen”, vertelt Johan. "Mensen die me direct met de technische uitvoering konden helpen en mensen uit de kerkdorpen die me konden helpen met de invulling van de kaarten. Als ik over design en opmaak denk, kom ik bij Frans Beijer uit. De alleskunner. Jolanda Adams is de vrouw die alles over het wel en wee van Grave weet en dus perfect voor het verwerken van de kaarten. Jan Nuijen is de meest geschikte man om te zorgen dat alles foutloos op de kaartjes komt te staan. Dus eerst met die drie gesproken. Daarna met de kenners van "hun” kern. En toen konden we aan de slag”.

Er moesten ruim 100 kaartjes gemaakt worden. Met voor en achter vijf namen. Totaal ruim 1000 woorden. Het totale pakket moest er stralend uitzien. In de Graafse kleuren geel en rood. Met op elk kaartje ook nog eens een afbeelding van de vesting met daarin een kenmerkend gebouw of voorwerp. En daarna 1000 namen ingevuld: "We hebben eerst categorieën gemaakt. Straten, pleinen, monumenten, bekende Gravenaren van vroeger en nu, op allerlei gebied, families, festivals, ondernemers, verenigingen en clubs, Graafse woordjes en uitdrukkingen, enzovoort. Vijf namen aan de voorkant, vijf namen aan de achterkant. Daar zijn we wel een paar weekjes mee zoet geweest. Maar we hebben meteen doorgepakt. En nu hebben we de ondernemers eens niet om sponsoring gevraagd. Door de corona hebben die het al lastig genoeg en hebben we de rollen eens omgedraaid door de ondernemers via dit spel weer wat bekendheid te geven. Iedereen is wel ergens mee gelinkt in dit fantastisch leuk spel. Met vrienden, familie, vereniging of school”.

Johan: “Het spel is precies hetzelfde als 30Seconds. Zelfde spelregels en zo. Een spel dat je in teams kunt spelen. Eén van de teamleden probeert binnen 30 seconden zoveel mogelijk van de vijf begrippen op een kaartje te omschrijven. Hoe meer begrippen je raadt, des te meer velden je op het speelveld (dat hier niet bij zit) vooruit mogen. Een dobbelsteen kan daar nog verandering in aanbrengen. Uiteraard is het team dat als eerste de finish bereikt de grote winnaar. Een combinatie van snelheid, omschrijving, de juiste woorden vinden en de zandloper loopt langzaam leeg. Spanning, sensatie en lachen. Veel lachen”.

De opbrengst van de verkoop van dit spel komt geheel ten goede aan goede doelen in de vier kernen: "Denk aan de ouderen in Grave en de kerkdorpen. De sportende jeugd. De zeskamp Grave, die al 2 jaar wacht op de 25ste uitgave. De stichting Kinderfolklore en de Voedselbank. Het spel kost 15 euro en is ook leuk om als cadeau te geven. 'Kende gij de Graaf?' is te koop bij Primera, Easyfill, Bakkerij Bongaards (Mars, Velp en Gassel), De Elft, Nijmeegs Jopie, Pitstop Scooters en Lunchroom Bij Moeders. En vergeet niet onze dank op te schrijven aan alle mensen die ons geholpen hebben”, zegt een blije en heel tevreden Johan Verhaaren. Een doorpakker.

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties