Escharen

Henri Janssen, vakbondsbestuurder FNV Spoor

'Soms moet je samen de mouwen opstropen'

Door Freddy Klooté

GRAVE/ESCHAREN - Daar zat hij. In de Tweede Kamer. Een live uitgezonden bespreking van de Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat met vertegenwoordigers uit de sector. De CEO’s van NS en Arriva, deskundigen van de provincies, een ambtenaar van de EU, vertegenwoordiger van Rover, onderzoeker van TU Delft en Gravenaar Henri Janssen, 1ste onderhandelaar van FNV Spoor. Henri gaf zijn visie op het openbaar vervoer op het spoor. Men luisterde. Geboeid, want er sprak een man met kennis en ervaring, goed onderlegd, met kennis van het verleden, met beide voeten in het heden en een wijde blik op de toekomst.

Henri Janssen.

Henri is een geboren Gravenaar. Hij woont in Escharen. Na Hartenaas, de Scholengemeenschap Wijchen en de MDS in Nijmegen ging hij aan het werk: “Ik merkte dat ik in het bedrijf, waar ik in de ondernemingsraad was gekozen, het spel van medezeggenschap belangrijker vond dan het werk zelf. Dus kwam ik na een studie aan de UVA bij de vakbond FNV (Federatie Nederlandse Vakverenigingen) terecht. Begon daar als organiser kaderopbouwer bij Transport en Logistiek. Vrij snel ben ik bestuurder geworden”.

Hij werd landelijk bekend toen hij na een vastgelopen cao onderhandelingen in de transportsector, samen met vele leden een file veroorzaakte tussen Breda en Tilburg. Wat later liet hij een rotonde bij Veghel vollopen met vrachtwagens, met als effect dat Veghel tijdelijk van de wereld was afgesloten: “Soms moet je samen met de leden de mouwen opstropen. Het doel was het afdwingen van een goede CAO in de transportsector. Maar gelukkig komen we er over het algemeen met praten wel uit. Toch blijven acties soms onvermijdelijk”.

Na acht jaar bij Transport en Logistiek was het tijd voor verandering: “Ik solliciteerde binnen de FNV naar de functie bestuurder Spoor, werd aangenomen en kan me weer helemaal uitleven in een wereld waar altijd wel iets te doen is. Het spoor is nogal eens onderwerp van gesprek. In de pers,bij de reizigers, maar eigenlijk heeft iedere Nederlander een mening over NS. Als bestuurder ben ik op stations, in directiekamers en in de Tweede Kamer”. Henri Janssen voelt zich in de hectiek van alledag als een vis in het water. Zijn enthousiasme kent geen grenzen. Net als zijn doorzettingsvermogen.

FNV Spoor
Henri: “NS hoorde bij de beste spoorwegorganisaties ter wereld. Met hardwerkende, deskundige medewerkers, waar hij nog steeds trots op is. Sinds het marktgericht denken onze maatschappij in haar greep kreeg, is ook NS daar niet aan ontkomen. Het kabinet wil delen van het NS-werk openbaar aanbesteden. Naast NS zijn ook het Duitse staatsbedrijf Arriva en het Franse staatsbedrijf Keolis in bepaalde regio’s al aan het rijden. Onder goedkopere arbeidsvoorwaarden en met minder personeel, waardoor de sociale veiligheid en de service tot een onwenselijk minimum worden gereduceerd. Raar dat Nederland zijn eigen marktaandeel opoffert ten faveure van de staatskassen van Duitsland en Frankrijk. Ik heb een paar moties voor SP, Groen Links en PvdA geschreven, waarin staat dat er zowel landelijk als regionaal niet geconcurreerd mag worden op sociale veiligheid en arbeidsvoorwaarden, door buitenlandse staatsbedrijven. We willen niet de nieuwe Post.NL worden”. De gedrevenheid van Henri is enorm. Hij geeft me een college over de schade die het marktgericht denken al aan ons heeft toegebracht. Hij wijst naar de gevolgen in de zorg, het onderwijs en het openbaar vervoer als de publieke sector verdwijnt naar commerciële partijen: “Mensen, met wat voor beperking dan ook, worden steeds vaker niet meer in staat gesteld met de maatschappij mee te doen.

Ouderen in zorginstellingen krijgen 24-uurs-luiers en minder te drinken, omdat de persoonlijke verzorging anders te duur wordt, terwijl volksstammen aan managers in deze instellingen en zorgverzekeringen bezig zijn de productiviteit te meten en te verantwoorden. Openbaar vervoer, welke van onschatbare waarde voor de samenleving moet renderen. Een bus of spoorlijn waar te weinig mensen inzetten, wordt opgeheven. De mensen die er wel gebruik van maakten mogen het zelf uitzoeken. Dit alles omdat alles steeds meer draait om meer en meer winst maken. Is winst maken voortaan het doel van de maatschappij of nog steeds een middel om een fatsoenlijke en solidaire maatschappij te kunnen onderhouden? De maatschappij ligt onder vuur. We zien het gebeuren. Het verdwijnt als zand tussen onze vingers. We klagen, veilig in onze woonkamers, maar staan niet op, zoals de bezorgers van Deliveroo en de leerkrachten van ons basisonderwijs. Deze initiatieven hebben twee grote gemene delers. De eerste is dat ze het beleid over hun werk of leven niet meer pikken en ten tweede, dat ze zich organiseren als groep. Het verbaast me nog steeds dat niet meer mensen opstaan en het mopperen beperken tot de spiegel. Als ik even mag: Op 1 mei is er weer een bijeenkomst op de Dag van de Arbeid. Daar kun je je frustraties wel kwijt. In Den Haag. Om 14 uur. Op het Malieveld”. Niet alleen om massaal te zien dat we het op veel terreinen niet met dit kabinet eens zijn, kaar ook op samen aan te geven, hoe we het wel, maar anders willen.

Henri Janssen is absoluut niet te spreken over de marktwerking in de publieke sector: “Het zet schotten tussen verschillende onderdelen van bijvoorbeeld de spoorsector. Met ieder zijn eigen punten waarop men afgerekend wordt. Door de verschillende bedrijven ontstaan er op het spoor lastige oplossingen voor eenvoudige problemen. En de politiek verzint dan nog meer marktwerking om dit op te lossen”. Het oplossen van zaken die beter kunnen, vraagt om nogal wat overleg. Henri: “Gelukkig heb ik een goede secretaresse die mijn agenda en mail bijhoudt. Voor mijn werk heb ik regelmatig overleg met reizigersorganisatie Rover, met staatssecretaris van Velthoven over spoorconcessies, met minister Grapperhaus over sociale veiligheid, met de directeur van NS, met andere vakbonden, met collega’s van andere bedrijven bij het spoor, met journalisten, kamerleden, uiteraard mijn leden. Noem maar op. Er zit veel in mijn sector, maar ik doe dit geweldig graag. Werknemers zien gelukkig het nut van de bond in. Met meer dan een miljoen leden kan de FNV een vuist maken. Het kabinet kan beslissingen nemen, wij hebben de aantallen om die te beïnvloeden”. Of, zoals Henri het in de Tweede Kamer zei: “Ik wil het best nog een keer uitleggen en dan komen we met z’n allen”.

Henri Janssen (tweede van links) tijdens de hoorzitting met de Kamercommissie.

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws

112-meldingen


Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties

Digikrant







Ook hier adverteren?

POLL

Op welke partij stemt u bij de Landerdse gemeenteraadsverkiezingen?

Deze poll is gesloten, u kunt niet meer stemmen.

Bekijk resultaten

Er is 1042 keer gestemd.

Op welke partij stemt u bij de Graafse gemeenteraadsverkiezingen?

Deze poll is gesloten, u kunt niet meer stemmen.

Bekijk resultaten

Er is 687 keer gestemd.

Weer


 

Agenda

 


Uw agendapunt hier?