Grave

Leerlingen Merletcollege en Hartenaas samen aan het werk

'Een feest voor je onderwijshart'

Door Freddy Klooté

GRAVE - “Lesgeven aan 4 mavo is soms niet makkelijk. Pubers hebben niet altijd de motivatie om aan de verplichte taken te werken als voorbereiding op het eindexamen. Begrijpend lezen, ook wel tekstverklaren genoemd, is een belangrijk onderdeel van hun examen Nederlands. Vanaf de basisschool wordt hier al aandacht aan besteed, maar het blijft voor veel leerlingen een lastig onderdeel. Er is in onderwijsland dan ook veel aandacht voor zwakke lezers, effectief leesonderwijs en onwillige lezers”, leidt Nina Joosten in. Nina is lerares Nederlands in onder andere de eindexamenklas 4 mavo. Ze bedacht een manier om het begrijpend lezen wat leuker te maken. Samen met groep 6/7/8 van basisschool Hartenaas uit Grave organiseerde ze een begrijpend lezen activiteit. En met succes.

Nina Joosten.

Een tikkeltje zenuwachtig waren ze wel. De leerlingen van Hartenaas, die onder leiding van de juffen Manon en Angela de grote OLC-ruimte van het Merlet binnenkwamen. Angela van der Last: “De reden dat wij mee deden aan de door Nina georganiseerde lessen is dat het goed is voor onze kinderen om een blik in te toekomst te werpen. Wij hopen dat dit inspirerend en motiverend werkt. De begrijpend leeslessen sloten aan bij onze manier van werken en het is stimulerend als de lessen door een ander gegeven worden”.

Gespannen
Ook de leerlingen van Merlet waren best gespannen. Toen ze eenmaal in groepjes verdeeld waren, verdween die spanning als sneeuw voor de zon. Aan elk tafeltje zaten twee of drie kinderen van Hartenaas, die “les kregen” van een leerling van Merlet. Een lust voor het oog. Femke, Merlet, is een geboren lerares. Heel naturel gaf ze uitleg aan haar leerlingen. Net zoals de anderen dat deden. Twee lokalen en de grote ruimte van het Onderwijs Leer Centrum (OLC) waren gevuld met hardwerkende leerlingen. Er werd uitgelegd, geluisterd, gelachen, vragen gesteld. Schema’s ingevuld. Geleerd, maar dan op een wel heel natuurlijke wijze. Ook van elkaar geleerd. Aan tafel waar de app TikTok werd besproken, bleek de leerling daar toevallig heel veel van te weten. Moeiteloos kwam de leiding in haar handen en vond ze in de mavoleerling een aandachtig luisteraar. “Mooi hè”, fluisterde leerlingencoördinator Paul Linssen me in het oor. Hij genoot met volle teugen. Imro, 4 mavo: “Dit is leuker dan les. Ik geef nu uitleg over de betekenis van woorden”. Iza legt uit en corrigeert. Het gaat over het zaaien van groenten. Met gebruik van werkbladen. Begrijpend lezen zoals het ook kan. Ineke van der Meijden, directeur van het Merletcollege komt ook kijken: “Wat is dit mooi. Dat heeft Nina geweldig goed voorbereid en uitgevoerd. Wat is het leuk om die twee groepen zo samen te zien werken. Zo komt onderwijsvernieuwing tot stand. Wat een sfeer. Dit is voor herhaling vatbaar”. Een leerling van Hartenaas: “Wat is dit leuk. Nee, het is echt niet spannend. Mooie opdrachten ook. En ze legt het ook goed uit”.

Reacties
Angela van der Last: “Je ziet hoe goed het is voor de kinderen van de basisschool om een middelbare school een keer van binnen te zien. En het is goed om ze op een andere manier kennis te laten maken met de “stoere” jongens en meisjes. Het wederzijds begrip was prachtig om te zien”. Nina Joosten: “Voor beide groepen was het spannend. Maar wat er vanochtend in die twee uur ontstond tussen de leerlingen is met geen pen te beschrijven. Bevlogen pubers, aandachtige basisschoolleerlingen, een geweldige samenwerking tussen jong en oud, ontroerde leerkrachten. Een feest voor je onderwijshart. Zeker voor herhaling vatbaar”.

 

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties