Grave

De wereld draait rond

Door Freddy Klooté

Laat ik nou toch altijd gedacht hebben dat met de Noord/Zuidlijn de route bedoeld was, die ons noorderlingen in de zomervakantie naar het zuiden leidde. Omdat ik die route nooit gereden heb, weet ik alles alleen van horen zeggen. Maar dat er zelfs op die simpele rechttoe-rechtaanweg naar de zon oneindig leed moest worden ondergaan voordat die zo verlangde zon de noordermens met zijn stralen kon verblijden, is een feit. Op het moment dat ik dit schrijf loopt het zweet op mijn toetsenbord, wat dan weer wel een leuk geluid oplevert. Voor de rest is het gewoon akelig warm. Warmer dan in Zuid-Frankrijk. Mensen die nu die route rijden kunnen dat doen om daar verkoeling te zoeken. En zo blijft de wereld gewoon in het rond draaien.

Noord/Zuid was ook live op tv. Ik bedoel de opening van een metrolijntje van nog geen tien kilometer. Van het zuiden naar het noorden van Amsterdam. De route waar sinds mensenheugenis trams zorgen dat je van A naar B komt. Na veel tegenstand van groepen bewoners van de hoofdstad, een referendum waarin 64% van de stemgerechtigde Amsterdammers tegen stemde maar dat werd verworpen omdat de opkomst te laag was, stemde de Tweede Kamer (hu?) in met de nieuwe lijn. Van de geschatte kosten van €1,4 miljard zou Amsterdam 45 miljoen en het Rijk 1 miljard betalen. Een prettige verdeling, zo lijkt me, voor de bewoners. Nog voor de raad kon instemmen, in 2002, was het prijskaartje voor Amsterdam al gestegen tot 317 miljoen eurootjes. In 2003 is men er toch aan begonnen. Vanaf dat moment trad de wet van Murphy in werking. Tramrails verzakten, lekkages bij de vleet, damwanden deden mee aan het lekken, tunnels scheurden als krantenpapier een wethouder treedt af wegens “financiële tegenvallers”. Hahaha. De rekening kwam op € 3,1 miljard. Met een stalen gezicht opende de nieuwe burgemeester Femke Halsema de nieuwe aanwinst voor de hoofdstad: “Het lijkt misschien gewoon een tunnel, maar het is een grote stap naar de toekomst van Amsterdam”. Of zoiets. Dat betekent in de praktijk gewoon dat je met de trein van Amsterdam-Zuid en het Centrum naar Amsterdam-Noord kunt reizen. In een kwartier. Kijk, en dat is winst. Maar…. door die metro verwacht men de komende tijd nogal wat storingen bij het Openbaar Vervoer. De hele dienstregeling boven de grond moet drastisch gewijzigd worden. Voor chaos wordt gevreesd. Dus allemaal de metro in. Dan zijn die miljarden euro’s extra weer snel terugverdiend. Misschien. Zo blijft ook Amsterdam gewoon rond draaien.

Ik wilde het ook nog even hebben over Stef Blok, Minister van Buitenlandse Zaken van Nederland. Die had iets over etnische groepen en strijd. Over Suriname als mislukking. Om maar flauw te eindigen: Daar ga ik maar een blokje voor om, zijn hoofd ligt al op het blok. Voor hem geen ronddraaien meer. Het wachten is alleen nog maar op de beul.

Sterkte allemaal met de uitvoering van het Nationaal Hitteplan.

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws

112-meldingen


Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties