Grave

De mediaslang - Column Kenneth Steijvers

Door Kenneth Steijvers

Ken je die soapseries, waar een ietwat hebberig meisje gaat stoken in de relatie tussen haar beste vriendin en haar vriendje? Het verliefde paar krijgt ineens ruzie door misleidende communicatie en er ontstaan breuken in de relatie. Niemand heeft het in de gaten dat die ene vriendin als een slang met een dubbele tong overal doorheen glibbert, vooral uit eigenbelang.

Denk nu eens aan de coronasoap die zich momenteel in de Nederlandse samenleving afspeelt. Bevolking, ziekenhuizen, overheid en gemeenten proberen samen te werken om doordachte maatregelen te treffen, zonder al te veel paniek te zaaien, want dat maakt de complexe zaak nog complexer. En? Heb jij het gevoel dat dit lukt? Als je het mij vraagt niet. Er glibbert namelijk een slang in ons midden, een slang genaamd ‘de media’. Natuurlijk is (social) media een ruim begrip, maar vooral de landelijke en regionale kranten die allemaal met een dikke digitale poot in social media-land staan.

Constante updates van een onderwerp waarvan blijkbaar alles, maar dan ook alles, belangrijk moet zijn. Los van de echt belangrijke feiten, die uiteraard wel moeten worden gedeeld, worden we overspoeld met details. Vanaf het moment dat de virusdraak aan de poorten van Slot Holland staat te grommen, wordt ieder besmet persoon doorlicht samen met zijn familieleden en iedereen met wie diegene een babbeltje heeft staan maken. “Hij is misschien in Limburg geweest, hij is misschien in Zuid-Limburg geweest, hij heeft misschien carnaval gevierd, zijn kat heeft misschien langs zijn been geschuurd en toen ruzie gekregen met de hond van de overburen”. En uiteindelijk blijkt hij niemand in Limburg te hebben besmet. Of het nieuwsbericht dat meer mensen ongerust zijn en dus instanties extra vaak raadplegen. Nogal wiedes, na die tsunami aan bangmakende berichten. De instanties reageren vervolgens met de boodschap: geen paniek, mensen, geen paniek! Goh, wat zou je dan losmaken met die woorden? Is het ook nodig om te melden dat de Dettol op is, de mondkapjes niet meer te verkrijgen zijn en iedereen interviewen die een extra blik soep koopt. Hamsteren was een slogan van de Appie, maar is nu een slogan van paniekzaaiende media.
De kranten zelf zullen zeggen dat ze braaf voldoen aan de behoefte van het volk, omdat de burgerbevolking graag ‘op de hoogte wil zijn’. Maar dit overstijgt iedere realiteitszin, niemand heeft 20 berichten per uur nodig. Nee, de echte reden voor al deze berichten is de bezoekersaantallen verhogen van al die websites. De media geilt op hoge aantallen clicks, likes en shares (delen) om hiermee extra euro’s binnen te harken en de ‘engagement’ van platforms zoals Facebook verhogen. Met dezelfde reden willen ze jou vertellen dat een frotbakker ergens aan de andere kant van Nederland roomkoppen heeft bedacht. Omdat ze weten dat er een Zwarte-Piet-achtige discussie losbarst en iedereen als een malle op die berichten gaat klikken. Het wordt tijd dat we nieuwe functies aan social media toevoegen, zoals dislikes, unshares en click-removers. Om een tegengeluid te laten horen als de grens wordt overschreden. Toch? Nou, dat voor elkaar krijgen is heel simpel. Kijk, het enige dat je hoeft te doen is dit bericht te liken, delen en klikken.

Kenneth Steijvers

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties