Grave

Gemeente Grave onderzoekt inzetten social media

'Creatieve avond brainstormen'

Door Freddy Klooté

GRAVE - Onlangs vond in het Protestants kerkje aan de Bagijnenstraat een bijzondere avond plaats. Vanuit de afdeling communicatie van de gemeente Grave was het plan ontstaan om de social media meer in te zetten bij het benaderen van de inwoners. Wethouder Anja Henisch omarmde het plan en het innovatiebureau HatRabbits werd ingeschakeld om door middel van leuke opdrachten en verrassende oplossingen de bezoekers aan het denken te zetten.

'Hoe zetten we social media effectiever en klantgerichter in zodat we onze inwoners beter kunnen bereiken om hen in de voor hun relevante informatie te voorzien.' Dat was het centrale punt in deze niet alleen leuke maar ook waardevolle avond. De broers Jeroen en René de Ruijter, oprichters van HatRabbits, kwamen met bijzonder verrassende oplossingen bij diverse problemen voor de dag. Daarbij mochten ook de 36 bezoekers volop meedenken en -puzzelen.

HatRabbits staat voor het tevoorschijn toveren van het bekende konijn uit de zwarte hoed. De broers De Ruijter op hun site: "Onze naam is een analogie voor het vinden van een magisch idee. Het Eureka-moment, het ei van Columbus. De out-of-the-box oplossing waar iedereen naar zoekt." Anja Henisch: "Ze hadden heel wat leuke, verrassende voorbeelden. Over een muur bijvoorbeeld. Wie daar tegenaan plast, krijgt een volle laag terug. Of het stadje in Argentinië met een doorgaande weg met daarin vele kuilen. Het ministerie deed niets. Ondanks de vele brieven van het gemeentebestuur. Een creatieve denker bedacht een plan. In elke put werd een apparaatje geplant, dat na elke auto die de put raakte een tweet naar het ministerie stuurde. Enkele weken later werd de weg vernieuwd. Nog eentje dan, omdat het zo verrassend was. In Japan rijden nogal veel dezelfde auto’s. Op een grote parkeerplaats is het moeilijk om nog een plekje te vinden. Dus werden er ballonnen aan een gewichtje op alle parkeerplaatsen gemaakt. Als je uitrijdt gaat de ballon naar boven en wordt de vrije parkeerplaats zichtbaar. En zo ging het verder, met natuurlijk ook de nodige opdrachten aan het publiek. Het creatieve denken werd flink op de proef gesteld."

Wat is bruikbaar?
De wethouder: "We willen de inwoners van Grave zo optimaal mogelijk informeren." 'Aan de voorkant.' Omdat ik dit al vaker gehoord heb, wil ik wel eens weten hoe dat vorm gaat krijgen. Anja: "Je moet weten wat de behoeften zijn. Zomaar wild met informatie strooien helpt niet. Je moet echt weten wat je moet doen. Dat moet leiden tot een samen-doen. De bevolking en het bestuur. We hebben al diverse brochures, posters, info in de kranten. En nu dan de social media. Als we alle doelgroepen willen bereiken, moeten we alle media gebruiken."
De afdeling communicatie gaat een visie op social media ontwikkelen. Die gaat eerst naar de deelnemers aan de workshop in het kerkje: "Die kunnen er hun zegje over zeggen. En dan gaan we het implementeren. Per onderwerp kan dat op een verschillende manier." HatRabbits heeft er de nodige ervaring mee. In Rotterdam heeft men ook door middel van creatieve sessies met inwoners diverse ideeën bedacht. Die ideeën zijn geclusterd, geëvalueerd en verscherpt. Omdat het daar over een veel grotere gemeente ging was ook de inbreng groter en werd er zelfs een boekje van gemaakt, waarin beschreven staat hoe de gemeente Rotterdam het best social media kan inzetten.

Anja Henisch en de afdeling communicatie van CGM zijn tevreden over de creatieve avond. Anja: "We hebben naderhand via Twitter en de mail veel goede en leuke reacties van de deelnemers gehad. Het is echt bijzonder fijn dat mensen de tijd hebben genomen om met ons mee te denken. Hiermee kunnen we vooruit en sluiten we aan bij de behoeften van onze inwoners, en meer speciaal van de ondernemers. Van alle ideeën die naar voren zijn gekomen wordt een social mediavisie ontwikkeld. Deze visie zal over ongeveer een maand gereed zijn."

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties