Grave

Bewoners pakken door met burgerinitiatief ‘Binnenstad Grave autoluw'

Door Annelies Graafsma

GRAVE - Een burgerinitiatief van bewoners, 'Binnenstad Grave autoluw' is een jaar geleden aan de gemeenteraad gepresenteerd. Het burgerinitiatief werd ingediend en toegelicht door Annemiek van der Bijl en gesteund door het Centrummanagement Grave, de Wijkraad Binnenstad en het Platform voor mensen met een functiebeperking. Het initiatief kreeg een warm onthaal van de voltallige raad. De gemeente zegde toe betrokkenen samen te brengen om het idee uit te werken.

Inzet is een veilig autoluw centrum; een centrum waar bewoners, winkelende bezoekers en de vrachtwagen van de leverancier met de auto terecht kunnen, maar dat verder primair het domein is van de voetganger en de fietser. Van der Bijl: "Dit betekent voor het carré en de aanrijdstraten dat alles toegankelijk blijft, daar is geen discussie over, maar stapvoets rijden, dat dan wel. We hebben prachtige straten die vol staan met geparkeerde auto’s en het doorgaand verkeer rijdt regelmatig veel te hard door het stadje. Het is best kinderrijk in het centrum, steeds meer jonge gezinnen komen in de stad wonen."

De gemeente stelt in haar raadsvoorstel van 21 januari dat het verkeers- en parkeerbeleid voor het centrum van Grave dringend aan herziening toe is. Verkeers- en brandveiligheid, leefbaarheid en cultuurhistorisch erfgoed staan onder grote druk. Om het centrum veiliger te maken, de leefbaarheid te vergroten, en het cultuurhistorisch erfgoed voor toeristen toegankelijker en aantrekkelijker te maken, pleit zij voor het verlagen van de maximumsnelheid naar 15 km/uur. Van der Bijl: "We hebben in het voorjaar goed kunnen overleggen met de ambtenaren van de gemeente. Er werden afspraken gemaakt over het vervolg.’ En toen ging het in september toch nog mis. Van der Bijl: ‘De ambtenaar belde mij op en vertelde dat de gemeente nog steeds positief tegenover het initiatief staat, maar dat er ook een probleem is. Er moet volgens de gemeente eerst een groot extern onderzoek door deskundigen gedaan worden. Dat kost tenminste 20.000 euro en daar is in Grave geen geld voor."

Grondig onderzoek
Het burgerinitiatief begrijpt dat de gemeente eerst grondig onderzoek wil doen als 'autoluw' alleen mogelijk is wanneer straten opengebroken moeten worden en wellicht verkeersrichtingen moeten worden veranderd. Van der Bijl: "Maar dat is niet de bedoeling en het is ook helemaal niet nodig. Maak een slimme groene inrichting, met hier en daar strategisch opgestelde groenbakken en zorgvuldig geplaatste mogelijkheden om fietsen te stallen. Een verbeterde parkeergelegenheid op het Visioterrein zit al in de planning." Andere deelnemers aan het initiatief beamen dit. Aan de straten zelf hoeft niets te gebeuren. Er zijn in het land voorbeelden te over waar straten en buurten op deze wijze autoluw gemaakt zijn.

De Stichting Behoud en herstel historisch groen Grave heeft een subsidie ontvangen van het Prins Bernhard Cultuurfonds en wil als ‘groene' partner aansluiten bij het initiatief, vertelt Van der Bijl. Zij wil een plan voorleggen waarbij vergroening van de binnenstad hand in hand gaat met andere doelen zoals autoluw maken, bereikbaarheid borgen, snelheid terugbrengen en meer beleving van het historisch erfgoed. De gemeente zegt op dit moment niet de trekker te kunnen zijn, maar vindt het zonde alles te laten versloffen en zegt toe concrete voorstellen te willen steunen.

Het burgerinitiatief blijft, ondanks het teleurstellende bericht van de gemeente, zelf volhardend doorgaan.

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties