Grave

1.400 euro boete voor schipper die stuw bij Grave ramde

Door Sergio Boutkan van Arenalokaal.nl

GRAVE - De schipper die eind 2016 met zijn binnenvaartschip vol benzeen tegen de stuw in Grave botste, krijgt een boete van 1.400 euro als het aan Justitie ligt. (foto: Marco van den Broek)

Het Openbaar Ministerie heeft de man uit Slowakije een transactievoorstel gedaan. Als hij daarmee instemt, is de zaak afgedaan. Het OM verwijt de schipper dat hij niet via de marifoon contact heeft opgenomen met de sluismeester van de sluis Grave/Heumen om zijn komst aan te kondigen. Dit had hij op grond van goed zeemanschap moeten doen. Dit levert een overtreding van artikel 1.04 van het Binnenvaartpolitiereglement op.

Het scheepvaartverkeer op de Maas kwam door de aanvaring wekenlang plat te liggen en het waterpeil van de Maas tussen Sambeek en Grave zakte met drie meter. Een tijdelijke dam moest worden aangelegd om het waterpeil te herstellen en de rivier weer toegankelijk te maken voor scheepvaart. Het herstel van de stuw kost naar verwachting 20 miljoen euro.

Het motortankschip Maria Valentine, geladen met 2000 ton benzeen, vaart donderdagavond 29 december op de Maas bij Grave, op weg naar het Botlekgebied. Omstreeks half acht komt het schip in aanvaring met de stuw. Uit het onderzoek is gebleken dat een veelheid van factoren heeft bijgedragen aan de aanvaring.

Door de dichte mist, met een zicht minder dan 25 meter, waren de borden op de oever van de Maas niet zichtbaar voor de schipper. Voor zijn navigatie maakte de schipper gebruik van een elektronische kaart. De pijl die op deze kaart verwees naar de sluis, bleek verkeerd om in de kaart geplaatst te zijn. Bij de havens die de schipper al gepasseerd was, lagen de sluizen steeds aan de linkerkant van de rivier, terwijl de sluis bij Heumen aan de rechterkant ligt. Vlak voor de aanvaring is de schipper nog door een ballenlijn – een ketting met drijvers die over de rivier is gespannen – gevaren. Daarna heeft hij de onder de Thompsonbrug gelegen stuw geramd.

Door de aanvaring is het waterpeil met 15 centimeter per uur gezakt. Ten tijde van het ongeval waren geen schepen op het betrokken traject aanwezig. Daarom was er geen sprake van gevaarzetting voor andere schepen. Uit veiligheidsmetingen aan boord van het schip is vastgesteld dat er geen ontploffingsgevaar is geweest. Het OM ziet daarom geen grond voor vervolging voor zwaardere feiten dan de overtreding van het Binnenvaartpolitiereglement.

Voor deze overtreding is volgens de richtlijnen een transactie passend. Het OM heeft de schipper een transactie van 1400 euro – het maximale bedrag conform de geldende richtlijnen – aangeboden.

Uiteindelijk had de botsing miljoenen euro's schade voor het bedrijfsleven tot gevolg. (Bron: OM.nl)

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws

112-meldingen


Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties