Provincie: 1,5 miljard euro nodig voor Brabants Openbaar Vervoer

Door Paul Verstegen van Arenalokaal.nl

DEN BOSCH - Om Brabant ook voor de toekomst bereikbaar te houden via het openbaar vervoer (OV) zijn grootschalige investeringen in het spoor- en HOV-systeem noodzakelijk. Brabantse steden moeten met een hoge frequentie binnen zestig tot negentig minuten per trein bereikbaar met de steden in de Randstad zijn. Daarvoor moeten diverse knelpunten in het spoor opgelost worden. De sterke Nederlandse economie vereist daarnaast goede internationale verbindingen tussen Amsterdam-Breda-Brussel en Den Haag-Eindhoven-Düsseldorf. Zo'n robuust OV in 2040 vraagt alleen voor Brabant al een investering van circa anderhalf miljard euro.

Bestuurders van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, regionale overheden en partijen in de OV-sector presenteerden woensdag 6 februari een pakket met richtinggevende afspraken voor de toekomst van het openbaar vervoer in Nederland. Kern van de ambitie is om het OV beter aan te laten sluiten bij de wensen van de reizigersvraag over twintig jaar. Naar verwachting ligt het aantal treinreizigers dan dertig tot veertig procent hoger dan nu. Tussen negen grote steden in Nederland moet in 2040 elke tien minuten een intercity rijden, er moet drempelloos vervoer van deur tot deur komen met behulp van nieuwe innovatie en technieken en internationale steden als Parijs, Londen, Berlijn en Düsseldorf moeten per spoor makkelijk bereikbaar worden als alternatief voor reizen met het vliegtuig.

Geen tijd te verliezen
Gedeputeerde Christophe van der Maat is blij met toekomstvisie zoals die vandaag ook aan de Tweede Kamer is gepresenteerd. "Het OV is zeker in de toekomst onmisbaar om Nederland en Brabant bereikbaar te houden", vindt hij. "Het is dus goed dat er nu een visie voor de lange termijn ligt met een duidelijke opgave om de komende decennia stevig in het OV te investeren. We hebben geen tijd te verliezen, want de treinen in Brabant barsten op sommige verbindingen nu al uit hun voegen. Willen we in de komende jaren meer mensen in het OV kunnen vervoeren en meer treinen in kunnen zetten, dan moeten voor 2030 in Brabant al een aantal knelpunten opgelost worden en helpt het als we het vervoer van mensen en goederen meer uit elkaar kunnen halen."
Voor Brabant worden de komende tijd verdere gesprekken gevoerd met het Rijk en ProRail om spooroverwegen ongelijkvloers te maken en plekken te realiseren waar treinen kunnen keren zodat de frequentie van de treinen omhoog kan. Ook wordt gewerkt aan plannen voor innovatieve mobilityHUB’s waar reizigers eenvoudig van trein, bus, fiets en auto kunnen wisselen om het reizen makkelijk te maken en een upgrade van het HOV-vervoer tussen Brabantse steden.

Uitgestoken hand
Alleen al voor de aanpak van de eerste knelpunten in Brabant is naar schatting anderhalf miljard euro nodig. Van der Maat: "Een enorm bedrag en voor het overgrote deel zijn het knelpunten die op het bordje van de staatssecretaris liggen. Maar ik ben vandaag niet luid roepend met een uitgestoken handje naar Den Haag gegaan. We zijn als partijen samen eigenaar van het OV en staan voor een enorme uitdaging. We zetten zoals altijd in op de samenwerking met onze partners om te zoeken naar goede oplossingen. Dat is de Brabantse manier en die heeft in de afgelopen paar jaar ook gewerkt om Haags geld te laten landen in deze belangrijke regio."

De toekomst van het openbaar vervoer in Brabant.

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties