Meer wandelen en water op tafel populaire methodes

Driekwart van de Brabanders wil fitter de donkere dagen door

Door Paul Verstegen van Arenalokaal.nl

REGIO - Door corona vindt tweederde van de Brabanders het belangrijker dan voorheen om een goede weerstand te hebben. Dit blijkt uit een flitspeiling onder ruim 1.500 Nederlanders voor de campagne Fit op jouw manier van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Driekwart van de Brabanders wil graag fitter zijn om zo lang mogelijk gezond te blijven en meer energie te hebben. Dat doen ze het liefst door meer te bewegen en gezonder te eten en te drinken. Vaker een ommetje maken en water drinken in plaats van een sapje of frisje zijn daarbij populair.

Hoewel veel mensen weten dat kleine veranderingen helpen om fitter te worden en te blijven, vinden ze het moeilijk om ermee te beginnen en de veranderingen vol te houden. Zeker met de donkere dagen op komst. Want als de klok is teruggezet, zijn veel Nederlanders minder gemotiveerd om te bewegen, blijkt uit de flitspeiling. “Dat is niet zo gek, want als het donker en koud is, ploffen we ’s avonds graag op de bank”, zegt huisarts Tamara de Weijer, die een bekend voorstander van een gezonde leefstijl is. "En daar pakken we uit gewoonte vaak wat lekkers bij."

'Kleine veranderingen'
Om je fitter te voelen, hoef je niet meteen heel je leven om te gooien. "Kleine veranderingen kunnen binnen een paar weken al een groot effect hebben op je weerstand", vervolgt De Weijer. "En daardoor voel je je fitter en ben je beter beschermd tegen ziekmakers, zoals virussen. Fitter worden doet iedereen op zijn eigen manier. Om fitter de donkere dagen door te komen, is het goed om de manier te vinden die bij jou past en die je kan volhouden. Ik heb ontdekt dat vaak wandelen - dat kan óók als het ’s avonds donker is - en veel verse producten eten voor mij werkt om fit te blijven. Een ander heeft meer aan een dagelijks fruitmoment, vaker de fiets pakken in plaats van de auto en zonder telefoon naar bed gaan.”
Je hoeft dus niet elke dag in de sportschool te staan om fitter te worden. Dat beaamt Rob van Laere (40) uit Breda. “Ik begon met mijn blikjes Red Bull inruilen voor water en het eten van meer groenten. En door mezelf een dagelijks stappendoel te geven, ben ik steeds meer gaan bewegen. Heb ik om 20 uur mijn doel nog niet bereikt? Dan loop ik ’s avonds een rondje, ook als het donker is. Verder heb ik mijn slaapritme aangepast. Ik ga eerder naar bed en sta eerder op. Ik merk dat al die kleine veranderingen werken. Ik was voorheen van het kreunen en steunen. Ik voel mij nu echt fitter én vrolijker.”

Top 5 aansprekende tips uit de flitspeiling:

  • Vaker een wandeling maken (66%)
  • Vaker water drinken in plaats van sap of frisdrank (45%)
  • Naar bed gaan wanneer ik moe ben (43%)
  • Vaker de fiets pakken in plaats van de auto of het openbaar vervoer (35%)
  • Vaker de trap pakken in plaats van de lift (32%)

Er zijn ontelbare manieren om fitter te worden. Ontdek wat bij jou past op www.fitopjouwmanier.nl

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties