Derks Bedrijfswagens neemt voortouw in verduurzaming mobiliteitssector

Colibus: volledig elektrische en uitstootvrije bedrijfswagen

Door Paul Verstegen van Arenalokaal.nl

UDEN - De wereld is aan het veranderen, waarbij de focus steeds meer op elektrisch komt te liggen in plaats van op het gebruik van fossiele brandstoffen. Dat weten ze bij Derks Bedrijfswagens in Uden ook. Hoewel er voor bedrijfsvervoer nog geen sluitende oplossing is, stelden ze zich niet afwachtend op, maar bekeken ze hoe ze hun steentje kunnen bijdragen. In hun zoektocht zijn ze uitgekomen bij de Colibus, een volledig uitstootvrij voertuig met een goede actieradius, een groot volume en een dito laadvermogen. De ideale bedrijfswagen voor de einddistributie en in stedelijk gebied.

Wereldwijd wordt flink ingezet op het verduurzamen van de mobiliteitssector. Er is alleen nog geen goede oplossing beschikbaar voor het bedrijfsvervoer. “Het grote probleem is de beperkte actieradius van elektrische voertuigen in combinatie met voldoende laadvermogen”, weet Ruud Derks van Derks Bedrijfswagens. “Die is nog veel te beperkt als je gewend bent om honderden kilometers af te leggen. De afstand kun je alleen vergroten door meer accu's te installeren. Dat gaat ten koste van het laadvermogen en dat is juist waar het omdraait bij veel bedrijven.”

Importeurschap
Met die kennis in het achterhoofd is Derks Bedrijfswagens de markt opgegaan om de reeds aanwezige opties nader te onderzoeken. Daarbij werden ook de wensen en behoeften van de klant meegenomen. “We zijn uitgekomen bij de Colibus”, licht Ruud toe. “Dit volledig uitstootvrije voertuig heeft een actieradius van 100 tot 120 kilometer, veel volume met een lage instap en een laadvermogen van 890 kilo. Die combinatie maakt het interessant voor onze klanten en het maakt de Colibus perfect voor einddistributie.”
De Colibus is van Franse makelij en is ontwikkeld door batterijfabrikant E4V. “De producent is bij ons op bezoek geweest”, vervolgt Ruud. “Ze wilden graag met ons in zee. Wij hebben voor Nederland het importeurschap gekregen. Dat betekent dat wij deze elektrische wagens kunnen leveren met een Nederlands kenteken.” In Frankrijk en België zijn de eerste reacties heel goed. “Bij onze zuiderburen is DHL gestart met het inzetten van de Colibus voor levering in stedelijke gebieden. Nu aan ons de taak om ook in Nederland dit duurzame voertuig in de markt te zetten.”

Gekoeld en ongekoeld
Er zijn twee types van de Colibus. De standaard variant heeft acht kubieke meter laadruimte, in gekoelde versie kun je vijfenhalve kubieke meter aan lading kwijt. Het koelsysteem heeft een eigen accu en staat los van het systeem dat de auto aandrijft. “Grote deuropeningen en een lage instap creëren een ergonomische werkruimte”, zegt Ruud. “Je kunt kiezen uit deuren of rolluiken aan de zijkant of achterzijde. Verder rijdt de Colibus zalig, net als in de botsauto's; geruisloos en met een goede acceleratie. Door het eenvoudige mechanisme heb je er nauwelijks onderhoud aan. Op het belangrijkste onderdeel, de accu, krijg je vijf jaar garantie. Met een topsnelheid van tachtig à negentig kilometer per uur kun je er in de regio prima mee uit de voeten. Je kunt er zo mee de weg op. Het voertuig is ook geschikt voor een groot terrein, in de stad of op een vliegveld.”

Lease of koop
Hoe alle klimaatmaatregelen gaan uitpakken, is nu nog niet te voorspellen. “Het is wel duidelijk dat we er iets mee moeten, dus daarom hebben wij meteen doorgepakt”, vertelt Ruud. “We merken dat er veel koudwatervrees op de markt is. Klanten zijn wel geïnteresseerd, maar puntje bij paaltje kiezen ze vaak toch voor een meer conventionele oplossing. Daarom bieden wij de Colibus en Colibus Cold ook aan middels een leasecontract. Dan ligt het risico bij ons, niet bij de ondernemer. Het is een compleet nieuwe markt: onbekend maakt onbemind. Door hier nu al mee aan de slag te gaan en dit aan te bieden, kunnen we polsen waar onze klanten nog tegenaan lopen.”
In aanschaf is de Colibus duurder dan een conventionele bedrijfswagen. Ruud: “Maar eigenlijk kun je het niet met elkaar vergelijken, want er zijn nog geen cijfers om te vergelijken. Ik verwacht wel dat als je naar de totale levensduur van een voertuig kijkt dat elektrisch rijden goedkoper is. En dan kijk ik alleen nog puur naar het financiële plaatje. Dat staat nog los van de winst voor het milieu en het maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Wil je meer weten over de Colibus? Kijk dan op www.derksbedrijfswagens.nl of neem contact op via 0413-241040, Zowel de reguliere Colibus als de Colibus Cold staan in de showroom aan de Belgenlaan 7 in Uden.

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties