Beter inzicht in fiscale gevolgen

Belastingdienst helpt woningeigenaren met tips

Door Paul Verstegen van Arenalokaal.nl

REGIO - Bij het kopen van een eigen woning komt veel kijken; ook op fiscaal gebied. De Belastingdienst krijgt veel vragen van woningeigenaren over onder andere de hypotheekrenteaftrek en de aftrekposten voor het af- of oversluiten van de hypotheek. Het kopen van een woning leidt vaak ook tot fouten in de aangifte. Daarom start de Belastingdienst dit najaar een campagne om woningeigenaren goed op weg te helpen met hun belastingzaken. Ze krijgen concrete tips door een handige checklist en veel informatie.

Als ik mijn hypotheek oversluit, hoe moet ik dat dan doorgeven aan de Belastingdienst? Hoe vraag ik hypotheekrenteaftrek aan? Of hoe zet ik die juist uit? Welke kosten van de koop van een eigen woning zijn aftrekbaar? Waar vul ik ze in? En hoe zit het als ik tijdelijk twee woningen heb?

Bovenstaand is een greep uit de vele vragen die de Belastingdienst dagelijks krijgt over de eigen woning. Om woningeigenaren op weg te helpen met hun belastingzaken, start de Belastingdienst een nieuwe campagne. "We krijgen veel vragen van mensen die net een huis hebben gekocht of een hypotheek hebben overgesloten", zegt Tom Zandbergen, specialistisch adviseur Eigen Woning bij de Belastingdienst. "Die vragen variëren van regels rond familieleningen en overwaarde tot het aanvragen van de voorlopige aanslag. Daarnaast zien we dat het kopen van een woning jammer genoeg vaak leidt tot fouten in de aangifte. Dat kan betekenen dat mensen te weinig of juist te veel belasting hebben betaald. Dat willen we natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen. Met deze campagne willen we woningeigenaren helpen door de fiscale gevolgen van het hebben van een koopwoning inzichtelijker te maken.”

Checklist
De Belastingdienst heeft voor woningeigenaren een speciale checklist ontwikkeld. Samen met de informatie op www.belastingdienst.nl/koopwoning geeft dit hen beter inzicht in waar ze allemaal aan moeten denken bij het doen van de belastingaangifte en het aanvragen of wijzigen van de voorlopige aanslag.
De voorlopige aanslag is één van de onderwerpen waar woningeigenaren veel vragen over hebben - en waar fouten snel gemaakt zijn. Veel woningbezitters ontvangen jaarlijks zo’n aanslag van de Belastingdienst. Dit is een schatting van de te betalen belasting of de te ontvangen belasting voor het komende jaar. Voor woningeigenaren is dit vaak een teruggaaf vanwege de hypotheekrenteaftrek. "We adviseren iedereen de voorlopige aanslag gedurende het jaar actueel te houden, zodat je niet te veel of te weinig ontvangt", legt Zandbergen uit. "Het voorkomt verrassingen bij de aangifte inkomstenbelasting. We zien gelukkig dat veel mensen dat ook doen maar we blijven – zeker voor de vele nieuwe woningeigenaren – zeggen dat het belangrijk is die voorlopige aanslag aan te passen wanneer er iets verandert in bijvoorbeeld de hypotheekrente. Dat doe je op Mijn Belastingdienst.”

Vier aanvullende tips

  1. Gebruik de checklist ‘Koopwoning en belastingzaken’ om na te gaan waar allemaal rekening mee gehouden moet worden, of kijk op www.belastingdienst.nl/koopwoning voor alle actuele informatie over onder andere de hypotheekrenteaftrek en aftrekbare kosten.
  2. Bewaar relevante gegevens en documenten zoals de WOZ-waarde, de jaaropgaaf van de hypotheek of gegevens over leningen en schulden voor het actualiseren van uw voorlopige aanslag en het doen van uw aangifte inkomstenbelasting.
  3.  Vraag een voorlopige aanslag aan om gedurende het jaar alvast de belasting te betalen of te ontvangen.
  4. Verandert de hypotheekhoogte of bijvoorbeeld het rentepercentage of andere zaken, controleer dan of de voorlopige aanslag nog klopt en wijzig indien nodig op Mijn Belastingdienst.

Ga voor meer informatie over belastingzaken en een koopwoning naar www.belastingdienst.nl/koopwoning en gebruik de checklist.

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties