Afbeelding

Autoverkopen in Europa opnieuw gedaald

Nieuws 31 keer gelezen

De autoverkopen in Europa dalen voor de tweede maand op rij. In mei bedraagt de daling 8,7 procent ten opzichte van mei 2009. Dat meldt de brancheorganisatie Acea.

\n

Duitsland trekt al maanden het Europese resultaat omlaag met dalende autoverkopen. De grootste markt van Europa is in een diepe dip geraakt na het be

De lasten worden niet gelijk verdeeld over alle automerken. Een aantal grote merken krijgt flinke klappen. Volkswagen levert 11,4 procent in, Ford 16,4 procent, Fiat duikt zelfs voor 22,4 procent in de min, Toyota doet het met een min van 22,1 procent niet veel beter en bij Opel bedraagt de daling 18,7 procent. Ook de Japanse merken Mitsubishi, Suzuki en Honda presteren ondergemiddeld met een daling van meer dan twintig procent. De grootste stijgers in mei zijn Volvo, Lexus, Nissan en Land Rover. Volkswagen blijft het grootste automerk met een marktaandeel van 11,6 procent. In mei 2009 was dat nog twaalf procent. Vooral Renault pakt flink wat marktaandeel terug en mag zich het tweede automerk van Europa noemen in mei. Ford, Peugeot, Opel, Citroën, Fiat, Audi, BMW en Mercedes maken de top 10 vol.

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant